vrijdag 31 mei 2013

Heeft Henk Kamp de ambitie op een functie bij PostNL?

Veel werkzaamheden van PostNL zijn vastgelegd in de wet, de zogenaamde Postwet 2009. Hierdoor heeft Henk Kamp, minister Economische Zaken, de macht de postbezorging in de hand te houden. Toch lijkt het er meer op dat hij PostNL goed gezind is dan de klanten en personeel van PostNL.

Na de verhoging van januari j.l. (8 %, van 50 naar 54 cent) mag de zegel nu voor de tweede keer in een jaar tijd opnieuw verhoogd worden. Dit keer met maar liefst 6 cent verhoogd worden, in totaal komt dit neer op 20% stijging in korte tijd. Daarnaast wordt per 1 januari 2014 de maandag bezorging afgeschaft en gaan de reorganisaties gestaag door. 

Het frappante is dat PostNL tegelijk met de 'noodzakelijke' prijsverhoging aankondigt dat de winstverwachting naar boven is bijgesteld van 20 tot 60 miljoen naar 50 tot 90 miljoen euro. Waarom zou Henk Kamp het postbedrijf toestaan nog meer winst te maken? In het Latijns het woord minister 'dienaar', maar wie dient Henk Kamp?

donderdag 5 juli 2012

Belgen en Facebook

Als je een satirische blogpost verwacht na het lezen van de titel moet ik je teleurstellen. Ik wil je namelijk vandaag iets vertellen over 2 nieuwe features op onze Magento websites: Facebook login en een popup gebaseerd op GEO IP. Nogal technisch? Ik leg het je uit.

Verhogen van gebruiksvriendelijkheid webwinkel.

Facebook login
De klanten van  EccellenteSwirl en WaterfiltersOnline kunnen nu met behulp van een Facebook knop direct een klantaccount aanmaken. Dit account is gebaseerd op het Facebook e-mailadres en naam. Hiermee verlagen we de drempel voor het aanmaken van een account (e-mailadres en wachtwoord invoeren). Uit onderzoek van Webservices komt naar voren dan 4 van de 5 klanten het registreren van een account liever vermijd. Daarnaast verlaten klanten massaal een website als ze het wachtwoord vergeten zijn. Met een simpele druk op de Facebook knop log je in of uit. Meer is er niet nodig voor een klant om toegang te krijgen tot zijn / haar gegevens en bestellingen.

GEO IP
Vage term? Absoluut! 
Elke internet verbinding heeft een uniek IP adres. Via een database met IP adressen is te achterhalen waar dit IP zich bevindt. Bekijk je eigen IP maar eens via deze GEO IP tool. Op onze websites hebben we door Guapa Media een tool laten ontwikkelen die op basis van het land van herkomst in combinatie met de site waarop hij / zij is een pop-up laat zien. We laten bijvoorbeeld een Belgische bezoeker die op Eccellente.NL komt deze popup zien:


Test het zelf maar eens door naar  Eccellente.be  te gaan (voor Nederlandse lezers)
of naar 
 Eccellente.nl  te gaan (voor Belgische lezers)

Dit doen we niet om de buitenlandse klanten te pesten (overigens werkt het andersom ook: Nederlander op het .be domein) maar juist om per geografisch gebied de juiste informatie te geven zoals: 
  • Klantenservice telefoonnummer en adres
  • Verzend- en betaalmethodes
  • Andere schrijfwijze of talen van producten en artikelen
  • Beschikbaarheid van producten
  • Snelheid van levering
Uiteraard is het nog belangrijker om ervoor te zorgen dat de klanten via de juiste site binnenkomen, dat is weer een kwestie van zoekmachine optimalisatie per domein extensie.

maandag 14 mei 2012

Nieuwe webwinkel SwirlShop.nl (4): De eerste resultaten

In 8 weken tijd laat ik je een kijkje in de keuken nemen bij het realiseren van een nieuwe webwinkel. Bij Everlake hebben we vier goedlopende webwinkels. In mei 2012 is daar een vijfde bijgekomen, namelijk SwirlShop.nl. Een site gericht op de verkoop van Swirl stofzuigerzakken en accessoires. In deze blogs laat ik je onze aanpak zien.

Blog 4: livegang, orders en analyse
YES! We hebben orders!!!
Al op de 5e dag na livegang kwam de eerste order binnen, en ook nog een flinke order! Om dit te vieren was er uiteraard gebak. 

We zijn nu 13 dagen live, 190 bezoekers, waarvan 149 uniek, en 4 orders verder. De hoogste tijd voor een analyse! Bij het analyseren stel ik 2 hele simpele vragen, op basis van de Google Analytics data:
1) waar komen de bezoekers vandaan en wat hebben ze bekeken?
2) waar komen de verkopen vandaan en wat heeft het opgeleverd?

Op een later tijdstip maak ik een uitgebreide analyse om de marketing uitgaven efficiënter te maken.

Uitkomst vraag 1:












Zoals je in het bovenstaande schema kan zien komen er veel bezoekers via Google binnen. De linkbuilding uit het vorige blog heeft gewerkt! Tevens zien we veel verkeer vanuit social media als Facebook, Twitter en YouTube. Ondanks dat er nog niet veel 'followers' op Twitter en 'likes' op Facebook zijn leveren de sociale media gezamelijk voor 9% bij aan het totaal.
Helaas is er weinig te analyseren op zoekwoorden doordat de meeste '(not set)' zijn. Dit komt doordat Google een beveiligde verbinding (https) gebruikt bij ingelogde zoekopdrachten waardoor de zoekwoorden niet zichtbaar zijn in Google Analytics.

Uitkomst vraag 2:




















In bovenstaand diagram zie je 3 orders (N.B. de 4e is via de back-end ingevoerd voor een vriend en valt daarom buiten deze analyse). Alle 3 orders zijn via Google binnengekomen. Er zijn 6 verschillende producten verkocht met in totaal 13 stuks. De organische resultaten zijn goed voor €99,45 omzet en de betaalde Google advertenties voor €12,90. De Google advertentiekosten zijn € 13,86. Je zou hieruit kunnen opmaken dat de site het qua SEO al goed doet doordat de meerderheid via de organische (lees: gratis) resultaten komen. We zijn op de goede weg maar er is nog ontzettend veel verbetering hierin nodig.

Deze cijfers lijken magertjes maar het tegendeel is waar. Gezien de site nog maar net online is en nog weinig bekendheid heeft verwacht ik dat we begin juni al 10-15 orders per week zitten. Komt deze verwachting uit? Je lees het in blog 6.

woensdag 25 april 2012

Nieuwe webwinkel SwirlShop.nl (3): Zonder linkbuilding geen omzet

In 8 weken tijd laat ik je een kijkje in de keuken nemen bij het realiseren van een nieuwe webwinkel. Bij Everlake hebben we momenteel vier goedlopende webwinkels. In april 2012 gaat daar een vijfde bijkomen, namelijk SwirlShop.nl. Een site gericht op de verkoop van Swirl stofzuigerzakken en accessoires. In deze blogs laat ik je onze aanpak zien.

Blog 3: Linkbuilding
Jawel! De site is live! Afgelopen weekend hebben we de site online gezet. De site is nog niet helemaal af.

Ik hoor je al vragen: waarom zet je de site live terwijl deze nog niet af is? Het antwoord is: omdat we een vliegende start willen maken!
Google heeft ongeveer 1 week de tijd nodig voordat de site volledig geïndexeerd is. Er wordt nu dus niet meer offline ontwikkeld, alles gebeurt deze week op de live omgeving. Het gevolg is wel dat er al bezoekers komen op een site die nog niet 100% perfect is.

Laat ik gelijk inhaken op die laatste zin. Ik sprak een tijdje geleden met een webwinkel eigenaar die maanden bezig was voordat zijn nieuwe webwinkel online kon. Hij wou pas dat de bezoekers kwamen als de site helemaal klaar was. Ik raad dit af.

Bij Everlake hanteren we het RERO principe: Release early, release often. Dit houdt in dat je de site snel online zet, en vervolgens op basis van de feedback van collega's, leveranciers, familie en klanten aanpassingen maakt. Je releast de site dus telkens opnieuw aan de hand van de verbeteringen. Een bijkomend voordeel van het release early principe is dat Google ook direct mee kan kijken.

Nu terug naar de linkbuilding: Het doel is hoog in Google te komen.

Om hoog in Google te komen moeten we allereerst zorgen dat de site überhaupt in Google staat. Omdat de site al in een vroeg stadium is live gezet kan Google deze alvast indexeren.

Dit was mijn checklist:

Google intern

  • Aanmelden bij Google Analytics
    Om het effect van de linkbuilding te kunnen meten heb ik allereerst de site toegevoegd aan het Analytics account. Hierdoor kunnen we direct zien via welke sites er inkomend verkeer gegenereerd wordt.
  • Google site submit
    Dit is de oude methode om een site bij Google aan te melden. Aanmelden bij site submit is niet meer echt nodig maar voor de zekerheid altijd goed om te doen.
  • Google Adwords
    Door direct advertenties aan te maken wordt de site sneller in de organische resultaten opgenomen. Daarnaast hebben we zeker in het begin de Adwords nodig totdat we hoger in Google staan.
  • Google Merchant Center
    Omdat er in de organische resultaten ook Shopping producten staan hebben we een feed geupload bij Google Shopping.
  • Google Webmaster Tools
    Een van de belangrijkste zaken is het toevoegen van een sitemap via Google Webmaster Tools.
  • Google Plus
    Door alvast alle pagina's van de webshop te 'plussen', zorg je ervoor dat je eigen netwerk sowieso Swirl Shop direct ziet.

Social Media


Overige

  • Site toegevoegd aan 50 zoekmachines
  • Toevoegen aan relevante linkverzamelsites
  • Toevoegen aan product vergelijking sites (Ciao, Koopjespakker, Shopping, Twenga, Beslist)

Resultaat, periode  21 t/m 25 april:
Site bezoek: 68 bezoekers, 47 uniek, 496 pageviews
Bron: 2 via Google, 20 via externe sites, 46 direct.









Ik zie uit naar volgende week om de resultaten van het werk aan jullie te laten zien!

PS: check alvast even de site: SwirlShop.nl en laat het weten als je goede feedback hebt!


donderdag 5 april 2012

Nieuwe webwinkel SwirlShop.nl (2): Slim inkopen kost niet veel

In 8 weken tijd laat ik je een kijkje in de keuken nemen bij het realiseren van een nieuwe webwinkel. Bij Everlake hebben we momenteel vier goedlopende webwinkels. In april 2012 gaat daar een vijfde bijkomen, namelijk SwirlShop.nl. Een site gericht op de verkoop van Swirl stofzuigerzakken en accessoires. In deze blogs laat ik je onze aanpak zien.

'Mijn stofzuiger zuigt veel beter met die nieuwe stofzuigerzakken van jou' was een reactie van een vriend van mij, afgelopen week. Hij had alvast een verpakking Swirl stofzakken gekocht. Leuk om te horen!

Blog 2: Slim inkopen kost niet veel
Sinds 2008 hebben we bij Everlake veel producten in het assortiment gehad. Omdat niet elk product even goed verkoopt (of soms helemaal niet...) hebben we een een methode bedacht om een potentieel verlies te beperken.

Toen ik met Eccellente.nl begon in 2008 beperkte mijn inkoopkennis zich tot de wekelijks boodschappen bij de buurtsuper. Anno 2012 kun je voor ons jaarlijkse inkoopbudget een villa in een betere wijk aanschaffen. Ik vertel je graag hoe we ervoor zorgen dat we niet te veel betalen voor de inkoop en hoe we niet blijven zitten met onverkoopbare artikelen.

Regel 1. Ga voor de massa
Het Swirl assortiment bevat 88 producten. De stofzuiger gerelateerde items zijn er 45. Voor de SwirlShop nemen we echter slechts 20 items op: 8 stofzuigerzakken en 12 accessoires. Waarom? De uitleg is voor de simpel: 80% van alle stofzuigers gebruiken slechts 8 verschillende modellen stofzuigerzakken. De overige 20% stofzuigers gebruiken 15 verschillende zakken. We pakken dus eerst de massa en vervolgens gaan we aan de hand van de verkoopcijfers uitbreiden.

Regel 2. Koop niet teveel
We kopen eerst van elke artikel één in. Zodra die verkocht is kopen we er 5. Zodra die verkocht zijn kopen we er 10. En als die 10 verkocht zijn kopen we (afhankelijk van de verkoopsnelheid) 50 of 100 in. Hierdoor blijven we niet met stellingen vol producten zitten waar niemand behoefte aan heeft.

Regel 3. Betaal de juiste prijs
Omdat we gaan voor een langetermijnrelatie met de leverancier van Swirl zorgen we ervoor dat er een win/win situatie is. Hierdoor is de inkoopprijs een kwestie van geven en nemen: Wij kopen tegen een 'eerlijke' prijs in, verkopen vervolgens zoveel en zo snel mogelijk. Vervolgens kopen we nog meer in, etc. Hierdoor ontstaat er aan zowel de leverancier als aan de webwinkel kant een afhankelijkheid van elkaar. Op het moment dat de inkoopprijs te hoog is zullen we er minder van verkopen. Op het moment dat de inkoopprijs te laag is zal Swirl er zelf niet op kunnen verdienen om het merk op te bouwen.

Deze lessen heb ik door ervaring geleerd. Zo heb ik eens een jaar lang koffie gedronken van espressobonen die ik voor een mooie prijs in kon kopen maar vervolgens aan de straatstenen niet kwijt kon raken. Op zich niet de ergste manier om een les te leren!