Dating Insider schaalt terug

In mei 2005 startte Dating Insider als blog met actueel nieuws en achtergronden uit de datingmarkt. Nu, precies 13 jaar later, schalen we sterk terug naar een klein aantal posts per jaar.

Waarom Dating Insider is gestart
Dating Insider is ooit gestart als startpunt voor nieuws, innovaties, cijfers en trends over de Nederlandse markt voor online dating. Direct vanaf de start was er veel verkeer op de site. In sommige maanden ontvingen we meer dan 15,000 unieke bezoekers. Sommige artikelen leidden tot uitgebreide discussies, soms meer dan 200 reacties op één post. Verschillende mainstream media waaronder veelbekeken TV-programma’s noemden Dating Insider als bron. Het blog vervulde een duidelijke behoefte: ondernemers, journalisten, marketeers, investeerders, leveranciers en gebruikers van datingsites bleven op de hoogte van ontwikkelingen uit de Nederlandse en internationale datingbranche.

Dating Insider door de jaren heen
In de loop der jaren werd de datingmarkt steeds professioneler. Door de opkomst van apps als Tinder nam het aantal gebruikers een grote vlucht en verdwenen de taboes op online dating. Ook traditionele (tech)media kregen meer aandacht voor het fenomeen online dating. Er ontstonden internationale blogs die de datingmarkt gingen verslaan. Voor geïnteresseerden werd het steeds gemakkelijker om via verschillende kanalen het laatste nieuws over de markt buiten de Benelux tot zich te nemen, daarom richtte Dating Insider zich steeds meer op de gebeurtenissen in Nederland en België. Tegelijkertijd nam ook de frequentie van posten af.

En nu?
Inmiddels zijn er een aantal internationale blogs die – meestal met een team van redacteuren – de markt op de voet volgen en meerdere berichten per dag plaatsen. Dit, in combinatie met een sterke beperking in tijd, heeft geleid tot het besluit om het aantal posts op Dating Insider tot een minimum te beperken.

Dating Insider zal de markt blijven volgen, maar nog slechts sporadisch hier posten. Het archief blijft in de lucht, zodat alle informatie uit de meer dan 900 blogposts niet verloren gaat.

We bedanken alle lezers van Dating Insider voor hun actieve bijdragen en enthousiaste reacties in de afgelopen jaren.

The Meet Group neemt LOVOO over voor $70 miljoen

De Duitse datingapp LOVOO wordt overgenomen door The Meet Group, mede-eigenaar van Skout.

De prijs die wordt betaald is $70 miljoen in cash, inclusief een earn-out van $5 miljoen.

LOVOO groeide vanaf 2014 snel in Duitsland en veroverde toen de DACH regio: ook in Oostenrijk en Zwitserland kent de app veel gebruikers.

LOVOO heeft kantoren in Dresden en Berlijn en bijna 100 medewerkers.

The Meet Group liet weten dat Lovoo een omzet heeft van €27.2 miljoen (=$32.4 miljoen) gebaseerd op een verdeling van inkomsten uit:

  • abonnementen 48%
  • in-app aankopen 24%
  • advertenties 28%

De app heeft 5.0 miljoen monthly active users (MAU) en 1.9 miljoen daily active users (DAU). Er zijn 47,000 nieuwe registraties per dag.

De nieuwe eigenaar behoudt LOVOO waarschijnlijk als standalone merk. De oprichter en CEO Benjamin Bak blijft nog voor 6 maanden aan om de overname in goede banen te leiden. Florian Braunschweig, de huidige COO en co-founder, wordt de nieuwe CEO.

Het portfolio van The Meet Group bestond al uit MeetMe, Skout, Tagged, and Hi5.

ProSiebenSat.1 overweegt verkoop van Parship

Het Duitse mediaconcern ProSiebenSat.1 overweegt om datingsite Parship te verkopen. Het bedrijf is de toekomstplannen onder de loep aan aan het nemen en kijkt daarbij met name naar de digital bedrijven die onder de vlag van ProSiebenSat.1 vallen. Er wordt vanuit die optiek ook gesproken met derde partijen over co-investeringen, acquisities, en een beursgang.

In andere woorden: het zou kunnen dat Parship verkocht wordt aan een strategische partner of participatiemaatschappij. Een beursgang is voor Parship minder waarschijnlijk.

Binnen het digitale portfolio (7Commerce) vallen naast Parship ook Brille24 (in Nederland Brillen24.nl) en prijsvergelijkingssite Preis24.

De directie geeft aan dat na de recente winststijging nog steeds groei te verwachten vanuit de digitale activiteiten.

Parship is een internationale datingsite die zich positioneert als speler voor serieuze relaties. Daarmee trekt de site een ouder publiek dan datingapps als Tinder en happn.

Datingapp Bumble slaat overnamebod van $450 miljoen af

De vrouwvriendelijke datingapp Bumble heeft een overnamebod afgeslagen van $450 miljoen van Match Group, onderdeel van IAC. Dit kwam Forbes te weten na een gesprek met bronnen die betrokken waren bij de mogelijke deal.

Zowel Bumble nor Match Group wilden het bod niet bevestigen omdat ze “niet reageren op biedingen en speculaties.”

Een overname zou betekenen dat founder en CEO Whitney Wolfe zou gaan werken voor het bedrijf dat ze drie jaar geleden nog aanklaagde. Toen Tinder startte in 2012 was Wolfe één van de co-founders. Ze verliet het bedrijf in 2014 en klaagde Tinder, Match.com en moederbedrijf InterActive Corp (IAC) aan. Ze claimde ongewenste intimiteiten van haar mede-managers.

Toen ze het bedrijf verliet startte ze in december 2014 haar eigen vrouwvriendelijke datingapp. In 2016 begon Bumble met het aanbieden van abonnementen voor $9.99 per maand.

In februari 2017 claimde Bumble 12.5 miljoen gebruikers te hebben.

Happn claimt 600,000 leden in Nederland, maakt nog steeds verlies

Happn groeit snel. De van origine Franse dating app heeft op dit moment al 600.000 geregistreerde gebruikers in Nederland, zo meldt het aan de redactie van gratisdatingtips.nl. Hiervan zou iets meer dan de helft maandelijks actief zijn.

Begin 2016 stelde het bedrijf nog 220.000 leden te hebben in Nederland, dit zou neerkomen op gemiddeld 40% groei per half jaar. Het gaat hier waarschijnlijk om het aantal totale gebruikersprofielen. Het is bovendien onwaarschijnlijk dat de groei in actieve leden ook met een zelfde tempo is gegroeid (de meerderheid van de gebruikers gebruikt een datingapp maar een paar maanden achter elkaar).

Grote ambities

CEO en oprichter Didier Rappaport zei in een interview op CNBC dat hij mikt op 37 miljoen gebruikers wereldwijd eind 2017. Het belangrijkste issue voor Happn is het bereiken van kritische massa in een nieuwe stad. Volgens Rappaport hebben ze nu het marketingapparaat op zo’n manier opgetuigd dat ze – met behulp van slimme lokale targeting – “in iedere stad ter wereld” kunnen lanceren. Lees verder Happn claimt 600,000 leden in Nederland, maakt nog steeds verlies

15% van de mannen krijgt de helft van alle likes

Een onderzoek van datingapp Hinge laat zien wat veel gemiddelde mannen al aan den lijve hebben moeten ondervinden: de knappe mannen krijgen het leeuwendeel van de likes.

Een Growth Engineer uit het team van Hinge onderzocht de gebruikersdata en constateerde dat van de likes die door een vrouw worden gestuurd (in het geval van Hinge kun je een onderdeel van iemands profiel liken, bijvoorbeeld de foto), de helft naar slechts 15% van de mannen gaat.

Percentage mannen likes

Wanneer de man het initiatief nemen, is 50% van de likes verspreid over 25% van de vrouwelijke gebruikers. Een verklaring is dat vrouwen nóg kieskeuriger zijn dan mannen en dus alleen de aller-allerleukste profielen liken.

Het goede nieuws is dat de verschillen kleiner zijn bij de jongere gebruikers. Onder de 20 jaar zijn er vrijwel geen verschillen tussen mannen en vrouwen in neiging om alleen voor de knappe profielen te gaan.

Hoeveel kosten Tinder Plus en Tinder Gold in Nederland?

Tinder GoldToen Tinder Plus net werd gelanceerd in Nederland was de prijs voor het premiumabonnement relatief laag. Bij de introductie in 2015 kon je als Tinder-gebruiker al voor 2.99 euro per maand een Plus-abonnement gebruiken. Inmiddels introduceerde Tinder een nieuw abonnement – Tinder Gold – waar je direct kunt zien wij jou heeft geliket. In de afgelopen jaren testte Tinder verschillende prijsniveaus. Het resultaat is dat de prijzen flink zijn gestegen. Blijkbaar zijn Nederlands bereid meer te betalen voor een Tinder-abonnement.

Wat zijn de kosten van premiumabonnementen bij Tinder anno 2017? Lees verder Hoeveel kosten Tinder Plus en Tinder Gold in Nederland?

MuseumKaart Match: platform om een museumdate te vinden

Museumkaart Match is de naam van de nieuwe datingsite van de Museumvereniging. Sinds de lancering
drie weken geleden hebben zo’n 1.200 mensen een profiel aangemaakt en een bericht geplaatst. De datingsite is gratis voor wie een Museumkaart heeft en ouder is dan 18 jaar.

Museumkaart Match logo
Museumkaar
t Match werkt niet met foto’s. Leeftijd, naam en woonplaats geven mag, maar hoeft niet. De voorkeur voor een bepaald museum zou voldoende moeten zeggen over een inhoudelijke verbinding.

De site is niet per se voor mensen die een relatie zoeken, maar de makers sluiten niet uit dat er relaties ontstaan door Museumkaart Match.

Nieuws, trends en achtergronden uit de online datingmarkt