zondag 12 oktober 2008

Barack Obama: King of Social Networking

Social Media vormt zelfs regeringsleiders. In de Verenigde Staten is Social Media dé marketingstrategie om kiezers van hun gelijk te overtuigen. Grote overwinnaar hierin is Barack Obama die zijn grote oppononent John McCain que 'online presence' mijlenver achter zich laat. Dat leverde Obama zelfs de naam King of Social Networking op in de Washington Post.

Een snelle blik op zijn site: barackobama.com en je ziet dat hij eigenlijk overal aanwezig is. Een overzicht..



Door zijn Social Media Optimisation bereikt hij momenteel een van de mooiste Universal Search zoekresultaten op het web.
Het feit dat zijn opponent voor de ‘eindzege’ om het presidentschap, Senator McCain, hier geen kaas van heeft gegeten is misschien geen nieuws meer. Slim van het team van McCain is het in elk geval niet. Behalve dat je je wil laten zien aan je publiek ook als zij online zijn, levert het Obama in tegenstelling tot McCain een grote voorsprong op in online fundraising. Obama behaald 88% van de funds online binnen, een verdubbeling vergeleken met het bedrag dat McCain binnenhaalt..Reden hiervoor is zijn zeer goede toepassing van donation widgets. Stel je ziet een geweldige video van Barack Obama op You Tube, je raakt geïnspireerd en je wilt doneren of lid worden..? Geen probleem, de donatie button is slechts een enkele klik.

Naast deze ‘gestuurde’ web 2.0 features, wordt er uiteraard ook door zijn aanhangers het nodige op internet gepost. Hieronder vind je een overzicht van Technorati die de user generated blogposts over John McCain (bovenste) en Barack Obama (onderste) schematisch weergeeft.

Zoals je kunt zien is het aantal blogposts over John McCain pas toegenomen vanaf het moment dat hij gekozen was om mee te strijden voor het presidentschap.

Terwijl Barack Obama al vanaf de start van zijn campagneperiode een hoge frequentie in blogposts per dag heeft. Als je het mij vraagt heeft Barack Obama het online gevecht in ieder geval al lang gewonnen!

Een Social Media site strategie ondernemen wordt voor organisaties in Nederland een grote uitdaging. Maar zoals in alles zal de hype uit de Verenigde Staten worden overgenomen, we kunnen niet anders! Wie begint?!

zondag 5 oktober 2008

PR 2.0 in de marketingcommunicatiestrategie

Hoe zet je in dit tijdperk pr succesvol in als onderdeel van je marketingcommunicatiestrategie? Wat kún je bereiken met (online) pr? Nieuwe ontwikkelingen: Social media en de online media room. Ook voor jouw organisatie interessant?

Persberichten zijn niet langer alleen voor de media. De opkomst van internet en alle ontwikkelingen daarvan zijn dé oorzaak dat we nu anders met persberichten omgaan. In ‘The new rules of marketing & PR’ zegt David Meerman Scott: "Met de komst van internet zijn persberichten niet alleen meer voor de media, maar voor iedereen met een internetverbinding. Miljoenen mensen lezen tegenwoordig persberichten, zonder tussenkomst van de media. Daarom moet je als pr- en communicatieprofessional deze mensen ook rechtstreeks aanspreken."

Bij PR 2.0 gaat het ook om een andere verspreiding van het persbericht. Naast plaatsing op de site worden berichten natuurlijk verspreid via persdiensten zoals het ANP, Nieuwsbank, Persberichten.com en Hotfrog. Bij PR 2.0 gaat het ook om het toevoegen van social media tags in het digitale persbericht. Zodat het ook makkelijk wordt gevonden via Technorati, DIGG en del.icio.us.

Typisch PR 2.0 is ook bijvoorbeeld een online media room op je eigen site. Een online media room genereert en faciliteert redactionele aandacht.
In een online media room kunnen de media (journalisten en bloggers, maar ook klanten en werknemers) terecht voor informatie en content over je organisatie. Een goed georganiseerde online media room zorgt voor traffic naar je website dankzij search engines. Mits de pagina's regelmatig worden ge-update. En als je online media room gevuld is met goede content kan een browsende journalist of blogger geïnspireerd raken om over je organisatie, dienst of product te schrijven. Wellicht kan het een browsende potentiële klant zelfs aanzetten tot actie. Een ultiem voorbeeld uit de USA: Neighborhood America

Neihborhoud America is een meervoudig prijswinnende software organisatie, groot geworden door het ontwikkelen van software die organisaties (in eerste instantie overheden) in staat stellen meer in verbinding te staan met hun doelgroepen.

Kortom ik denk dat het voor veel organisaties in Nederland tijd wordt om de switch te maken. Van PR 1.0 naar PR 2.0. Maar krijgen we directies en management zover?

dinsdag 30 september 2008

De toekomst: crowdsourcing!


Crowdsourcing..

Bedenker van de term is Jeff Howe. Jeff Howe is redacteur van Wired Magazine, waar hij onder meer schrijft over de media-en entertainmentindustrie. In juni 2006 publiceerde hij het artikel "The Rise of Crowdsourcing" in Wired. Hij bleef dit onderwerp behandelen op zijn weblog crowdsourcing.com en bracht onlangs een boek uit over dit onderwerp, waarbij hij de cover daadwerkelijk liet "crowdsourcen". Maar wat is dat nu precies: crowdsourcing?

Howe ziet een belangrijke trend ontstaan waarbij bedrijven diensten of productontwikkeling niet (deels) uitbesteden aan een kleine groep, maar in principe aan de hele wereld. Dankzij internet zijn er geen grenzen aan het bereik en beschikt men over alle mogelijke experts.



Democratie en openheid staan volgens Howe aan de basis van een nieuwe werkwijze voor kleine, beginnende bedrijven maar ook multinationals. Na 6 maanden onderzoek in Amerika constateerde hij dat er een vorm van ondernemen en bedrijfsvoering ontstaat, waarbij bedrijven de hulp, kennis en kunde met succes inroepen van burgers, klanten en enthousiastelingen.

Een goed voorbeeld vind je op Threadless.com. Ontwerpers zenden hun beste designs in voor t-shirts. Op de website kunnen mensen hun waardering ervoor uitspreken of de shirts kopen. Eigenlijk koop je geen shirt, maar een exclusief design. Threadless dríjft op de community. Die bron droogt nooit op. Ze hoeven geen gespecialiseerd personeel aan te trekken, maar hebben communityleden die kennis inbrengt en reclame maakt. Het bedrijf heeft nooit een cent aan reclame uitgegeven, en maakte vorig jaar circa 30 miljoen dollar omzet met een winstmarge van 35 procent.

Op vergelijkbare wijze werkt de stock foto-site Istockphoto. Ook die site begon als veredelde hobby van een fotograaf die voor een habbekrats zijn foto's te koop aanbood. Anderen stroomden toe om daar ook gebruik van te maken.

Een ander mooi voorbeeld is Innocentive, een kennisnetwerk van wetenschappers. Zo'n 140.000 specialisten sloten zich daarbij aan om, anoniem, vragen voor te leggen aan andere superkenners. Een professor van Harvard rekent voor dat eenderde van de ingezonden bedrijfsvragen wordt beantwoord.

En dan een van mijn nieuwste favorieten: design community 99designs.com. Ooit ontstaan uit een forum waar vraag en aanbod van design samenkwam. En nu gegroeid naar een marktplaats van 17.000 designers die zeer actief participeren in tientallen per dag startende logo, visitekaartjes en webtemplate design competities. Crowdsourcing grafisch design!

Kortom, succesverhalen genoeg. Is crowdsourcing ook de toekomst van jouw organisatie?...

donderdag 25 september 2008

Viral marketing online


Rhinofly kwam in 2006 met een viral video. Nu is het de beurt aan full service internetbureau eFocus. Het resultaat: een geweldige viral campagne gelanceerd op internet waarnaar zij opzoek zijn naar nieuwe werknemers.


Een viral kan een goede ondersteuning zijn in een campagne. Terwijl een viral op zich doorgaans niet heel veel rendement op recruitment gebied oplevert. Het aantal reacties op vacatures stijgt er tijdelijk wel vaak wel door. eFocus ondersteunt de campagne met een aparte site 'Werken bij eFocus' waarop mensen die via de campagne zijn binnen gekomen gaan mee werken aan de online campagne van Don Diablo. Ik benieuwd of er nog meer gaat komen. Breiden ze het nog uit naar andere media? En wat wordt de invulling?

vrijdag 19 september 2008

Van Marketing 1.0 naar Marketing 2.0


De snelheid en de impact waarmee 'het internet' zijn intrede heeft gedaan in de maatschappij staat volgens velen in schril contrast met de snelheid waarmee adverteerders het medium omarmen. Wat zijn de factoren die hier aan ten grondslag liggen? Joris van Heukelom, CEO van Ilse Media vertelde over de macht van televisie en de kracht van internet tijdens eDay 2008. Hij benadrukte dit verschil door een vergelijking te maken tussen Henk en Pim.


Waarom laten de cijfers in de media inkoop statistieken, amper verschillen zien met voorgaande jaren. Terwijl de mediaconsumptie de laatste jaren zo verschoven is? Terwijl 'wij' ondertussen internet het belangrijkste medium vinden in ons alledaagse leven, houden de 'beslissers' nog altijd heel stevig vast aan marketing via traditionele media zoals tv, radio en print.

En dan even terug naar Henk en Pim..
Henk is 40+, Marketeer en al jaren on the Job. Pim is 23, net haar tweede stage afgerond en ‘doet iets met Marketing’. De leefstijlen van Henk en Pim lopen sterk uiteen. Henk heeft net zijn eerste Hyves pagina aangemaakt, Pim bouwt widgets voor die zelfde dienst. Henk huurt een bureau in voor een campagne ‘met Word-of-Mouth Marketing’, Pim ziet om haar heen merkfans ontstaan. Henk boekt een hotel op Expedia, Pim checkt eerst wat anderen op TripAdvisor van dat hotel vinden.

De verschillen tussen de twee generaties zijn groot, maar impliceren ook dat de mensen die het in de meeste bedrijven voor het zeggen hebben te gedateerd zijn om feitelijk nog besluiten mogen maken over de inzet van de mediabudgetten. Behalve Joris zelf natuurlijk, een lichtend voorbeeld voor alle hippe veertiger die het licht wel hebben gezien.

Kijk eens om je heen. Wie gaat er over de budgetten? Henk of Pim?